Saturday 11 January 2014

LUAHAN RASA...

"aku mahu dengar kata-kata harapan...kerana dengan itu aku mampu melangkah dengan teguh di bumi ini...untuk jalan ini apakah harapannya?melangkah tanpa henti dan tanpa arah tuju yang pasti?diperdaya oleh kata-kata yang pastikan pudar bila tiba masanya nanti?untuk setiap detik yang aku alami,beri aku kepercayaan bahawa diakhir nanti kupastikan bahagia...jika bukan itu penamatnya,hentikan semua permainan ini kerana bagiku ia kelihatan bodoh sekali...jika aku masuk ke dalam rumah untuk merosakkan setiap incinya,adalah lebih mulia aku tidak jejak sekakipun disitu...banyak benar aku berbicara dipagi ini,siapa saja yang mampu mengerti setiap bait luahanku?mereka bilang ini semua kerana cinta...tunjukkan aku mana buktinya? kesakitan yang aku alami,seringkali disalah erti...kekecewaanku terhadap permainan ini kerap kali jadi gelak tawa tak bererti...siapa saja yang faham hatiku?bilamana aku katakan,aku letih menghadap permainan tanpa henti ini...aku datang kerana cinta,aku berada disini juga kerana cinta, akankah aku pulang kerana cinta juga?atau aku hanya membawa pulang kekecewaan dan kehampaan terhadap segala yang terjadi?cinta mana yang mampu ubati semua kesakitan ini?tunjukkan aku buktinya jika tidak buang sahaja cinta itu dari hati...jelek benar aku memandangnya bersimpuh dihadapan mataku ini...datang menghadapku dan bermata seakan bidadari tapi rupanya palsu sama sekali...sehingga yang terlahir hanya benci dalam hati...jangan kata ia suci jika realiti seringkali dinafi...jangan sebut hakiki hatiku sakit dengar semua ini...jangan bilang sejati jika tiada keputusan dalam diri...semua kekecewaan ini bukan untuk sesiapa,melainkan untuk diriku sendiri...yang terlalu ego memahami semuanya...bila diri bergaduh sesama sendiri,kepercayaan jadi pendamai yang ditendang ketepi...menangis disitu tiada siapa ambil peduli...aku mahu jadi seperti yang lain disini,tapi diriku juga sejak kecil lain benar  dengan semua perempuan yang wujud yang pernah aku jumpai...bila aku berkata jarang ada manusia yang fahami...asyik2 digelar gila perempuan ini...belajar tinggi2 kejurang juga jalan yang ia pilih untuk dampingi...belajar segala ilmu realiti,akhirnya asyik pilih imaginasi...gila manusia ini...siapa saja yang fahami bila aku katakan ketika aku melihat cermin aku sangka aku realiti,bila bersendiri aku rasa aku ilusi?hentikan jalanku jika berani...tunjukkan kebenaran padaku jika ia benar punya erti...jika kosong hanya bunyi,aku rela ia pergi dan tolong jangan tinggalkan apapun memori..."
(Nurkilan Dari Seorang Sahabat)

No comments:

Post a Comment